کد خبر: ۵۲۸۰۸۷
زمان انتشار: ۱۷:۱۷     ۲۹ تير ۱۴۰۲
مقایسه بودجه نظامی کشورها؛
ایالات متحده آمریکا با گذشت 77 سال از پایان جنگ جهانی دوم همچنان سیاست‌های خود را در زمینه بودجه حداکثری نظامی در بین کشورهای جهان حفظ نموده بطوریکه 39 درصد از بودجه نظامی کل جهان از آنِ آمریکاست.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه تحلیلی خبری 598؛ بودجه نظامی جمهوری اسلامی ایران به سبب موقعیت خاص جغرافیایی و جایگاه راهبردی سیاسی‌اش در جهان همواره کانون توجه رسانه‌های داخلی و خارجی قرار داشته است.

تهدیدات دشمنان خارجی، تحرکات گروهک‌های تجزیه‌طلب در نوار مرزی، چشم دوزی معاندین و... همگی باعث شده تا اهمیت بودجه نظامی ایران دو چندان شود. از طرفی جمهوری اسلامی ایران با توجه به تهدیدات پیش‌روی خود سعی داشته تا با کمترین هزینه و سرمایه‌گذاری بیشترین بهره‌وری را در بخش نظامی به ارمغان آورد.

آمارهای منتشر شده از موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI) درباره سال‌های 2022-2023 نشان می‌دهد که ایران در رده 34 بزرگترین بودجه‌های نظامی دنیا قرار دارد. این درحالیست که ایالات متحده آمریکا با گذشت 77 سال از پایان جنگ جهانی دوم همچنان سیاست‌های خود را در زمینه بودجه حداکثری نظامی در بین کشورهای جهان حفظ نموده بطوریکه 39 درصد از بودجه نظامی کل جهان از آنِ آمریکاست.

پس از آمریکا کشورهایی نظیر چین با 13 درصد و روسیه با 3.9 درصد از بودجه نظامی دنیا در ردیف دوم و سوم بیشترین بودجه‌های نظامی دنیا قرار گرفته‌اند. آمارهای منتشر شده توسط (SIPRI) نشان می‌دهد که کشورهای هند، عربستان، انگلستان، آلمان، فرانسه، کره جنوبی، ژاپن، اوکراین، ایتالیا، استرالیا، کانادا، رژیم صهیونیستی، استرالیا، برزیل، لهستان، هلند، قطر، تایوان، سنگاپور، ترکیه، پاکستان، کلمبیا، الجزیره، اندونزی، مکزیک، نروژ، کویت، مصر، سودان، بلژیک به ترتیب در رده چهارم تا سی‌وسوم بزرگترین بودجه‌های نظامی دنیا قرار دارند.

بودجه نظامی ایران کمتر از عربستان و کویت! / ترکیه با 26% کاهش بازهم دوبرابر ایران بودجه نظامی دارد(!)

از طرفی آمار دیگری که از سوی (SIPRI) در خصوص «میزان تغییر بودجه نظامی کشورها» و «تغییر جایگاه آنها در میان دیگر کشورها» حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران با 4.6% رشد در سال 2023 نسبت به سال 2022 جایگاه 14 دنیا را کسب کرده که نسبت به سال 2022، 5 پله صعود کرده است.

در این بین رشد 640 درصدص و صعود 25 پله‌ای در عرض یکسال خیره کننده و تقریبا بی‌سابقه است. از سویی دیگر بیشترین کاهش بودجه نظامی مربوط به ترکیه است؛ به گفته برخی رسانه‌ها این کاهش چشمگیر به دلیل ناتوانی این کشور و تورم سرسام‌آور آن بوده است.

 

اگرچه افزایش 4.6 درصدی بودجه نظامی ایران دست‌مایه اتهام‌زنی‌های رسانه‌های معاند با عناوینی همچون «جنگ طلبی» بر علیه ایران شد اما نگاهی کوتاه بر میزان بودجه ایران با دشمنان خود حقایق را روشن می‌کند؛ به عبارتی دیگر بودجه 6.8 میلیارد دلاری ایران در مقایسه با بودجه 876 میلیارد دلاری آمریکا یا بودجه 23.4 میلیارد دلاری رژیم صهیونیستی رقم بسیار ناچیزی است(!)

از طرفی بودجه نظامی ایران در برابر رقبای منظقه‌ای خود یعنی عربستان، قطر، ترکیه، پاکستان و کویت بازهم غیرقابل مقایسه است. به زبانی دیگر ترکیه با آنکه بیشترین (26%) کاهش بودجه نظامی را در بین کشورهای دنیا داشته همچنان چیزی در حدود دوبرابر ایران بودجه نظامی دارد(!)

فلذا آمارهای منتشر شده از سوی رسانه‌های غربی خود بیانگر واقعیت امر است. واقعیتی که نشان می‌دهد که چه کشوری برای جنگ افروزی پول خرج می‌کند و چه کشوری برای حفظ امنیت و تمامیت ارضی خود(!)

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها